Van boze mannen tot gillende banden/'vrouwen' - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Kevin Dijk - WaarBenJij.nu Van boze mannen tot gillende banden/'vrouwen' - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Kevin Dijk - WaarBenJij.nu

Van boze mannen tot gillende banden/'vrouwen'

Blijf op de hoogte en volg Kevin

16 November 2012 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Daar is ek weer.. Nu met een korte update (dat zeg ik altijd, maar nu echt kort!;))
Voor heerlijke verhalen staat er een H voor de alinea. Voor de artiesten de A staat voor drama/opvoering. Voor de juffen en meesters: de P gaat over pabostuff (voor jullie: tips welkom!!). Voor ouders/anderen/iedereen: je kunt ook alles lezen. Voor oplettende: er staat idd HAP.
Time is flying, over de helft en de gesprekken over het einde van het schooljaar zijn in volle gang. Nog 3 weken met mn kleine opdondertjes en dan nog 3 weken met mijn vandaaltjes/heerlijke groep pubers. Het is mooi hoe snel je, je onderdeel voelt van een community. Het is een kleine en close (kan het NL woord niet vinden) community vooral door de omstandigheden en via de kinderen raak je gelijk de kern. Daarnaast weten de kinderen dat we weg gaan en is er ook weer een bepaalde afstand.

Vorige week zijn de twee meiden vertrokken en daar waren de eerste tranen op het project, vooral bij de meiden (onder de kinderen), dan realiseren ze toch echt de band. Maar anderzijds komen veel vrijwilligers ook nooit meer terug. Hoe vaak wordt een Nederlands kind hier aan exposed, dus het is ook wel erg lastig voor pubers om je te realiseren dat je mensen die je leuk vindt misschien nooit meer ziet. Daarnaast was het ook heel mooi, bij een afscheid geniet je intens van elkaar. De kids bleven voor de bbq/braai en met een DJ erbij kwamen al hun Afrikaanse moves naar boven. En dan beginnen de meiden: Meneer Kevin, DANS DANS.. Dus daar ging ik weer, heerlijk opgaan op de Afrikaanse tonen. Lekker wat vlees gegeten. Alleen is het hier jammer dat eerst alles gebraaid (bbqt) moet worden voordat je mocht eten. Dus iedereen kreeg pas om half 11 eten, koud en vele in doggiebags. Rare traditie, veel mensen zijn dan ook al behoorlijk aangeschoten. Ik dit keer niet, ik heb alle mensen/kinderen teruggereden, tot de mega dronken tuinman aan toe. Wat een vent: Mijn hart staat open, zo open als deze muur die wit is met zwart, ik hou van je!

En na weer een heerlijk weekend in Kaapstad, helaas boven mijn budget deze keer, moet nu wel even rustig aan gaan doen. Maar genoten (hebben jullie ook door dat ik heel veel naast elkaar leg, ene en de andere kant.. maargoed;)) Toen was het woensdag..:

A BRANDWEEER HEEEEEELPPP...!!!! Wie zit daar op het dak? Is het juffrou Sally? Oh oh, Kinders wat moet ons nou doen? (kinders:) Bel de Brandweeeeeeerrrrr!! En enkele minuten kwam daar Brandweer kev (letterlijk met gierende banden, V-snaar (ja pap die ken ik!, de aandrijving)) aangereden met ladder en zijn hulp brandweermannen (mijn boys van 15). Na wat gekkigheid op een stokkie waaronder een lege emmer naar de kids leeggooien en verkeerd tellen. Kon de dame van het dak worden gered en kregen de kids nog een brandweer lesje. Erg geslaagde opvoering!

De dag erna was de overhandiging van ons nieuwe bussie (na 12 jaar eindelijk een eigen bussie!!) om de kids mee op te halen en een tweedehands auto. Geweldig!! Dat was een prachtige dag voor de kids, ook heel goed geregeld; officieel met champagne, pers en speaches. Toen hebben we weer gedanst, alle kleine kiddos lekker los die heupen. En ik de kip/hoender die ze ging jagen.. Prachtige dag (lekker warm ook).

Op het onderwerp weer zal ik niet te lang ingaan..
Ik zal even mijn agenda erbij pakken om te kijken.. Ja ik heb een agenda, het werd tijd, nu ik hier toch fulltime aan het werk ben en in veel dingen betrokken raak is het tijd om dingen op te schrijven. Daarnaast weten mensen dat ik een professor warhoofd ben, of in jullie thema chaospiet. Dus voor iedereen zijn rust, schrijf ik alles op (en leuk voor het nageslacht).

Ohja, hoe kan ik dat vergeten, staat niet eens in mn agenda want het gebeurd nu. Er is hier nu staking we zitten al 3 dagen thuis, het lijkt wel oorlog. Alle winkels zijn dicht, de wegen zijn afgesloten de examen kandidaten moeten met politie escort naar school. Grote demonstraties over de lonen van werknemers op de boerderij. Ze willen 15 euro per dag verdienen ipv minimum van 12. De boeren hebben het geld echt niet (wij wonen op een boerderij dus horen alle verhalen van de boeren hun kant), dus het is een eindeloze discussie. En wij zitten vast, moeten bellen voor eten bij buren en beltegoed op laten sturen via de telefoon. Maar verder hebben we nergens last van want we liggen van de weg en 8 km van het dorp vandaan. Dus geen zorgen, maar er gebeurd meer dan je denkt/ik dacht in een klein dorpje als dit. Tot slot erg jammer is dat een super mooie trip is afgezegd voor de kinderen morgen door dit gehannes.

H Wat kan ik jullie nog meer niet ontnemen, ohja!! De travestiet (ja sorry je leest toch het verslag van een homo). Ik was na een nacht stappen lekker vroeg opgestaan om koffie te gaan drinken (de rest nog op bed) en ik had me niet eens gedoucht (viezerd, voel me teveel onderdeel van het township).. En ben naar de kapper gegaan, heel chagrijnig mens. Ik zeg: mag ik iets funkies, zegt zij: vind je dat je funky bent dan? Ik: PARDON? jij niet? Nou nee niet echt. Ik van ongeloof het maar laten gaan en gedacht ze heeft haar dag niet, moet misschien eens ... Vraagt ze: wat vind je vrouw hiervan dan? Ik: nou ik val op mannen (waarom ik het zei mag Joost weten, maar iets liet het los), zij: OOOH wat leuk (ze kwam van -40 ijskoningin naar 30+ Hawai breedbekkikkersmile) en toen zij ze dat ze travestiet was. Ik: half nog beetje boos en geïnteresseerd: Zo das goed gelukt!. Al met al, mooi gesprek, bleek zich erg nog niet helemaal een met haar nieuwe ik te voelen door haar omgeving. Maar wow wat zag ze er vrouwelijk uit, en wat een lieve meid uiteindelijk. Toen uitgenodigd voor de Miss verkiezing voor drags en travestieten. Dit was afgelopen weekend, een kippenhok van gillende ‘vrouwen’ en echt vrouwen. Iets te vrouwelijk voor mij, maar prachtig om mee te maken, ik heb gelachen, genoten en lekker mee gegild. Lekker van die over de top dansjes en ja toch nog meer gegil! MEID!!! haha..

P Tot slot over mijn klasje, ik heb wat moeite met een meisje dat erg veel gedragsproblemen laat zien. Ze luistert amper, slaat kinderen, en ondermijnt mijn gezag. En het lastige is de realisatie dat ik het deels in stand hou, vooral omdat ik niet weet hoe ik soms moet reageren als ze mijn hele klassenmanagement/klimaat om gort helpt (lees je de frustratie?). Maar gelukkig zie ik het als heel leerzaam en kom ik er beetje bij beetje achter hoe ik haar kan helpen. Zij weet ook niet beter, dus ik kan haar niets kwalijk nemen, maar na 5 uur is ze best vermoeiend.

P Ik heb ook in de andere klas een meisje met hetzelfde gedrag, en daar vind ik de uitdaging prachtig. Als ik boos op haar wordt klapt ze voor minimaal 20 minuten dicht. Dan kun je niets met haar, maar ik moet soms toch de grens aangeven. Als ik haar dan 20 minuten negeer, kijkt ze soms vanachter haar handen of ik al weer oplet. En dan begint haar strijd: ik ben boos, maar wil ook de aandacht en spelen. Maar nee ik ben boos. Ik leg een puzzel neer, ze kijkt even.... duwt hem dan weg. Ik pak hem terug en ga zelf puzzelen. Ze loopt weg maar denkt: Hmmm ik wil ook.. nee ik ben boos! Ik: hmm waar moet dit stukje, nou ik snap het echt niet!! Ik geef het op. Toen liep ik weg en keek haar niet meer aan en had ik haar, ze legde het puzzelstukje op de goede plek en was terug en maakte de puzzel af. Vele van deze voorbeelden zijn mooi om te ervaren en haar beter te leren kennen.

Maar het is wel lastig als je een paar van zulke kinderen in een grote klas hebt. Dan moet je wel klassikaal lesgeven en gedrag negeren. Soms is dit ook beter omdat je ook gedrag kunt voeren als het voor je gebeurt of jou orde verstoort.

P Nog 1 ding, dan heb ik alweer echt veelste veel geluld (wat een zin..;P). Er zijn 3 puberboys bij (naast de twee die ik al les gaf). Dus mijn onderzoek voor het opzetten van een handleiding voor de jeugd/volwassen voor het lezen en schrijven kan nu echt in de praktijk getest gaan worden. Ik haat het theoretische gedeelte, ben aardig vast gelopen, maar kan nu weer de praktijk in, heerlijk! En zo mooi om die jongens vooruit te zien gaan, ookal gaat het soms met moeite en is de concentratieboog kort, ze doen het! Als iemand mij kan helpen of iemand kent die iets weet over laag geletterdheid, het aanleren van lezen en schrijven. Altijd welkom op: kevinvdijk@live.nl!

Drukkies! xxxxx

• 17 November 2012 - 09:09

Ma(rjolein):

Hi Kevin,
    Leuke verhalen, voor mij geldt H, A en P; zeg maar de hele HAP!!! Ik hoop voor jullie dat de staking snel voorbij is. Jammer dat de meiden zijn vertrokken ! Drukkies voor de kids!

• 22 November 2012 - 10:15

Rob De Bruijn:

He Kevin,

Weer een prachtig verhaal. Waar haal je het allemaal vandaan.
    Je kan na afloop van je stage daar er misschien een verslag van maken voor je collegastudenten.
    Vinden ze vast wel leuk en misschiien nodigt het ze uit om ook daar een stage te gaan doen .
    Nog veel succes de komende paar maanden.

Groet Rob.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika, 5 maanden een ander leven leiden

Ek gaan 4 maande les gee in 'n klein dorpie 2,5 uur inland van Kaapstad vandaan. In januari komen mijn zusje en moeder en gaan we de rest van het prachtige land ontdekken.

Dan denk ik aan:
- Liaanzwaaien, ik als Tarzan, mn moeder als Jane en mn zussie als een aapie.
- Helemaal los in het uitgaansleven met >moeder< en zuslief
- Heel vroeg opstaan. Zuslief en ik liggen nog in diepe roes in ons hutje lepeltje lepeltje met een aap. Moeder die even ontbijt is gaan plukken op de rug van onze olifantenvriend. Timo en pumbo (van lion king) zingen ons wakker met 'Hakuna matata'..

Je zult het hier allemaal lezen. De eerste 4 maanden natuurlijk wat ik allemaal meemaak op het project 'Bonniepeople' in Bonnievale. Waar ik een eigen klasje krijg en les ga geven. Naast het voeden, vermaken, begeleiden en liefde geven van de kinderen die uit erbarmelijke situaties komen. Denk aan alcoholverslaafde ouders, overleden, veel broers en zussen, krotten, slechte hygiene/eten/voorzieningen, veel ziektes. Ik ga hier zoveel Willen doen, maar ik moet gewoon accepteren dat mijn aanwezigheid het belangrijkste is. Hoe graag ik het ook zou willen, ik ben niet in staat om een grote verandering in gang te zetten. Ik ben een kleine schakel/momentopname: op dat moment geef ik kinderen een lach op hun gezicht. En ik kan ze misschien wat meegeven dat iets in gang zet of waardoor kinderen uit bepaalde situaties blijven (drugs/stelen/sex etc).

Ik hoop dat ik andere leerkrachten kan laten zien wat daar de stand van zaken is. En ik hoop dat ik de lessen die ik daar leer over kan brengen via deze weblog. Zodat jullie daar ook wat aan hebben, ook ieder ander die geen leerkracht is.

De donaties die ik heb gekregen zullen hier ook in fotos beeld krijgen. Voor ieder die nog een donatie wil doen: 8449675 tav K.J. van Dijk, omschrijving: Bonniepeople donatie. Ik zal dit gebruiken voor materialen op het project en andere benodigdheden voor mijn klas. Je zult echt zien wat er met je geld wordt gedaan via deze weblog.

Lieve mensen, ik hou heel veel van jullie (in het Afrikaans: Ek het jou lief). Ik hoop dat jullie genieten en wat hebben aan mijn weblog.

Kevin