Van Dubaaise jurken tot lieve kiddos - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Kevin Dijk - WaarBenJij.nu Van Dubaaise jurken tot lieve kiddos - Reisverslag uit Bonnievale, Zuid-Afrika van Kevin Dijk - WaarBenJij.nu

Van Dubaaise jurken tot lieve kiddos

Blijf op de hoogte en volg Kevin

10 September 2012 | Zuid-Afrika, Bonnievale

Als je wilt lezen over de eerste dag op het project, scroll dan naar beneden, onderstaand berichtje moest ik nog uploaden..

Beste lezer, ik richt me even tot u, jou, ja jij daar achter dat computerscherm in NL of misschien ook wel in het buitenland. Ben je klaar voor een ritje in de rollercoaster van mijn leven de afgelopen 2 weken? ? Ik hoor je niet, say it out loud, are you ready??

Just a few instructions before we start the ride.
1. Ik wil het voor mezelf en voor bijv. moeders allemaal opschrijven dus feel free om stukken over te slaan. &: geeft een stuk aan dat je echt moet lezen (soort looping/ondersteboven part van de achtbaan) --> dit is niet gelukt, maar scroll maar ff).
2. Ik kan er niet omheen dat ik een cocktail maak van NL en ENG, en daar zal in het vervolg ook Afrikaans bij komen. Laat me weten of het te storend is.
3. No worries, be happy and let yourself go! (oftewel: mocht je tijdens de rit willen schreeuwen, lachen, huilen, poepen, plassen, laat het gaan (voor de laatste twee: gevolgen eigen risico)

Alle gekheid op een stokkie lekker (lolly): Get in…
Je kan het ook ervaren als een bootje in disneyland die door allerlei landen en culturen gaat.

Where to start… Zit in Bonnievale, in mijn luxe ensuite kamer met een slang in de keuken en een grote spin in de slaapkamer van de dames. Finally write all the impressions down van de afgelopen 2 weken.
Woensdag 29 tm zondag 9 zijn 12 prachtige dagen geweest waarin ik weinig heb geslapen, veel heb gezien, Kevin keer 20 was (gek, talking, avontuur, all over the place, happy), heel veel fijne mensen met de meest uiteenlopende achtergronden heb ontmoet, en most of al: intens heb genoten!!

Mijn reis begon eigenlijk al een week voordat ik uit Nederland weg ging, maar echt genieten was het niet met een langstudeerboete en al het last minute geregel, maar gelukkig ook gefeest.
De veiling was een groot succes, 200 euro opgehaald plus familie donaties: 300 euro voor het project! Plus nog eens 300 pennen:P Bedankt lieve mensen, ik ga er wat moois mee doen! Erna lekker gefeest op het amperbroekie feessie.
Met een dikke kater heb ik zaterdag de keuken opgeruimd met een amperbroekie (string, naam van het feestje) in mijn hand. En ben als een gek met een zooi verkleedspullen vertrokken naar Valtifest in Adam, op CS omgekleed en genoten!
Zondag was gekkenhuis met het leeghalen van mn kamer, inpakken en om de 10 minuten iets herinneren dat ik nog moest doen/niet vergeten.. Dit ging door totdat ik door de doane ging. Toen was er rust, up to dubai. Wat een heerlijke en warme stopover, 35 graden in de nacht/upto 50 during the day, tussen de cabincrew van Emirates leven. Lekker naar de grooste malls/fontijnen/gebouwen etc gekeken. Op een heeeele luxe jacht bij een sjeik in kledendracht van het land gefeest. En de laatste dag een heerlijk dagje thuis, opgeruimd, youtube gekeken en tot aan mijn vertrek naar het vliegtuig gedanst op eigen muziek in de woonkamer. What a night!

Na 9,5 uur verkrampt botsen tegen mijn buurman, trying to sleep begon mijn Cape Town avontuur. Tip van die dag: neem nooit een taxi van de airport, ik heb gewoon een bus genomen en het heeft me op zijn minst 10 euro (100 Rand) gescheeld (wat veel is in South Africa). Na een interessante discussie met iemand in de bus over de stand van zaken in Zuid Afrika (pfffiew..) kwam ik aan in mijn hostel. Even skypen, met een Afrikaans biertje en op rechts een gitaar, links iemand die zong. Heerlijk!
En daar komt het avontuur, ik kwam op straat een hele vrouwelijke jongen tegen die er ook wel een beetje dodgie uitzag, maar ik was geïnteresseerd doordat hij zo vrouwelijk op straat liep. Hij vroeg wel gelijk om geld, maar na ik dat negeerde, zat hij erbij toen ik een burger at en vertelde me over hoe er tegen homosexualiteit in CT wordt aangekeken. Heel relaxed! En je hoeft je er niet voor te schamen, mijn beeld werd gelijk aangepast. Hij heeft mij een goeie taxiplek laten zien (we gingen wel even langs wat mindere plekken, maar met zijn 2en kan dat). In de taxi ging het alleen mis, ik zou een vriendinnetje ontmoeten (aan gekoppeld) alleen de taxidriver kon het niet vinden.. Dus ik reed ondertussen al 20 min rond tot mijn telefoon op was, nadat ik in een kleine shop achter de balie mijn mobiel mocht opladen en die homo 12 keer had geroepen: Meissie Meisie, kom nu! Kom nu! (meisjes langs de weg vragen where to go) hebben we het gevonden. Uiteindelijk bleek het een act (het gedoe) om meer geld te krijgen. Gelukkig stond ik een uur later tussen de locals te feesten in vampieren outfit! Heerlijke mensen, afterparty, geëindigd op een bank en volgende ochtend brak op blote voeten door de stad geraccet om mijn checkout te halen.

Toen kwamen Marloes en de dames in zicht en zijn we naar een appartement van het project gegaan nadat we heerlijk hebben gelunched bij de waterfront en ‘springbokkies’ hebben gedronken (Afrikaanse shotjes). Daar nog (zie fotos) gedanst op Afrikaanse muziek, omringt door toeristen.
Savonds in het appartement kwam mijn drang tot losgaan en genieten weer omhoog dus na wat gedoe met het überhaupt weten waar we waren heb ik weer contact gezocht met mensen van de nacht ervoor en eindigde ik weer op de bank in the citycentre. Nu wel na een pizza aan het mooiste strand (in de nacht) en veel gekke dansjes in town.

Volgende dag Walvissen gespot!!! Zo mooi en heerlijk geluncht in een top laidback restaurantje aan het water, zo fijn! Livebandje, serveersters op blote voeten, lekker gekke mensen en dreads. En toen gingen we bepakt en bezakt met topspeed richting het project.
Middenin het donker aangekomen en kennis gemaakt met de eigenaar en zijn zoon, prachtige kamer waar ik in slaap met hangmat buiten. En lekker tosties gegeten, en nog in een grap getrapt met heeeel vies spul, wat we moesten downen (in een keer), Wat een smaak! BLeeeeeeehhh

Morgen eerste dag op het project.. spannend!

De eerste dag vroeg op, na een heftig weekend, maar qua vermoeidheid viel het wel mee. Lekker ontbeten terwijl de kinderen van de man des huizes al naar school waren (in heel strak uniform, zonder makeup, nagellak enzo, op de middelbare school). We wonen in bij een gezin die hun huis ook als guesthuis gebruiken voor bezoekers van Bonnievale, heel lux. Met schoonmaakster en nu zelf de buurvrouw die voor wat geld voor ons allemaal kookt.

Met de auto naar het project waar de kinderen ons gelijk omarmden, aan onze haren zaten en knuffels gaven. De kinderen begrepen we niet gelijk, qua praten, maar met handgebaren kom je ver en zolang ze maar liefde krijgen, je lekker gek doet en ze een drukkie geeft (Afrikaans voor knuffel) dan is het goed. Toen heb ik bij Marloes meegekeken en merkte ik wel dat de kinderen concentratieproblemen hebben en aandacht te kort krijgen thuis. Ze lopen vaak op straat en worden slecht verzorgt, veel rotte tandjes en kapotte kleren. Naast weinig structuur en liefde thuis, dus je houd daar wel rekening mee in het lesgeven. Maar je moet ook streng zijn, want medelijden is uiteindelijk voor niemand goed. Het kind leert geen grenzen en jij wordt gek als een kind constant je klas uitloopt.

Het mooie van het onderwijs hier is dat je zo naar buiten loopt (als het mag, ik zie nu dat het einde van de vorige alinea hier lekker op aansluit), vandaag ging het over insecten en midden in de les besloten we een rups te zoeken buiten en te bekijken. Toen vonden we ook mieren en andere insecten, daarna heb ik lekker buiten voorgelezen (jaja in het Afrikaans, een makkelijk boekje) en zijn we weer lekker gaan spelen. Toen kregen ze hun maaltijd (warm) en zag je ook dat kinderen soms heel veel eten en anderen heel weinig. Of omdat ze het niet gewend zijn, of ziek of... Een jongetje heeft TBC gehad dus die moet ook veel eten, want is erg mager.
Al met al heeft elk kind een achtergrond en houd je daar rekening mee. Daarnaast zijn er veel plannen op het project en zijn er gelukkig verschillende bedragen die uit de hele wereld komen. Maar dat is alleen voor tastbare dingen, mensen willen wel zien wat er met hun geld gebeurt. Er is wat minder geld voor de dagelijkse dingen als eten, kleine materialen en salaris. Gelukkig heb ik een tas vol pennen, kleurboeken etc.. Het project is nu wel bezig met een keuken die gratis ingrediënten krijgt waar de lokale bevolking dan kan komen koken en het kan verkopen. Andere ideeën zijn welkom, ook voor mijn onderzoek, dus ik hoop dat ik hier wat moois achter kan laten.

S’middags met de grote kinderen de naschoolse opvang gedaan, nadat de kleintjes weer met 15 per kleine auto in de achterbak terug gingen. Voordat ze weggingen heb ik nog even een snotneuzen rondje gedaan met wat WCpapier.
Met de grote kinderen was het even aftasten qua taal en omgang, maar na 10 minuten wat gegil van de meiden, zaten ze allemaal aan mn haar en heb ik gebruik kunnen maken van mijn recreatieervaring door leuke spelletjes neer te zetten met Marloes.

Savonds lekker gegeten, kos in het Afrikaans, gemaakt door de buurvrouw die daar wat geld voor krijgt. Heerlijk!! En nu lekker chillen in de keuken met de meiden, naast skypen/facebooken etc (daar zijn we nog niet van afgekickt maar dat zal nog wel komen.

Nu echt klaar met typen.. Baai baai!
Môre weer baie (veel) afrikaans bijleren en geniet van die kinders. Fijne aand / dag en tot die volgende update! Ik heb geen zin/kracht meer om het aan te passen of iets (ben weer zolang van stof, had tussendoor moeten updaten). Dus hoop dat je er een beetje van hebt genoten..

You may leave the rollercoaster now.. See you at the next ride!
Dikke Soen! En een Drukkie (knuffel)

  • 10 September 2012 - 22:17

    Ma(rjolein):

    hi skatti, al goed doar in Bonnie ville!
    Super leuk om je verhalen ook nog een keer te lezen !! Het kan mij niet lang genoeg zijn! Love you xxxxxx

  • 10 September 2012 - 22:29

    Saskia:

    He lieverd, wat een heerlijk verhaal en je zou Kevin niet zijn als je meteen nieuwe mensen leert kennen. Geniet ervan! Xx

  • 10 September 2012 - 23:20

    Sascha:

    Prachtig <3

  • 11 September 2012 - 20:50

    Willy Ligtrink:

    Hallo Kevin ik heb je brief vandaag pas gelezen.wist niet dat je wegging.Alfred had de brief nog en die heb ik meegenomen zodat ik je kan volgen.Ik wens je veel plezier en ik volg je gr Willy van de Koperwiek.

  • 17 September 2012 - 19:46

    Impke:

    Hey Kevin, leuk je eerste ervaringen te lezen, klinkt allemaal super spannend en leuk!
    Morgenavond hebben we studie-cpaching, is er misschien een piepklein kansje dat we een 'satellietverbinding' (skype? facebook chat / facetime/ oid) kunnen opzetten om even te kletsen?

    Groeten uit herfstig NL!

    impke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bonnievale

Zuid-Afrika, 5 maanden een ander leven leiden

Ek gaan 4 maande les gee in 'n klein dorpie 2,5 uur inland van Kaapstad vandaan. In januari komen mijn zusje en moeder en gaan we de rest van het prachtige land ontdekken.

Dan denk ik aan:
- Liaanzwaaien, ik als Tarzan, mn moeder als Jane en mn zussie als een aapie.
- Helemaal los in het uitgaansleven met >moeder< en zuslief
- Heel vroeg opstaan. Zuslief en ik liggen nog in diepe roes in ons hutje lepeltje lepeltje met een aap. Moeder die even ontbijt is gaan plukken op de rug van onze olifantenvriend. Timo en pumbo (van lion king) zingen ons wakker met 'Hakuna matata'..

Je zult het hier allemaal lezen. De eerste 4 maanden natuurlijk wat ik allemaal meemaak op het project 'Bonniepeople' in Bonnievale. Waar ik een eigen klasje krijg en les ga geven. Naast het voeden, vermaken, begeleiden en liefde geven van de kinderen die uit erbarmelijke situaties komen. Denk aan alcoholverslaafde ouders, overleden, veel broers en zussen, krotten, slechte hygiene/eten/voorzieningen, veel ziektes. Ik ga hier zoveel Willen doen, maar ik moet gewoon accepteren dat mijn aanwezigheid het belangrijkste is. Hoe graag ik het ook zou willen, ik ben niet in staat om een grote verandering in gang te zetten. Ik ben een kleine schakel/momentopname: op dat moment geef ik kinderen een lach op hun gezicht. En ik kan ze misschien wat meegeven dat iets in gang zet of waardoor kinderen uit bepaalde situaties blijven (drugs/stelen/sex etc).

Ik hoop dat ik andere leerkrachten kan laten zien wat daar de stand van zaken is. En ik hoop dat ik de lessen die ik daar leer over kan brengen via deze weblog. Zodat jullie daar ook wat aan hebben, ook ieder ander die geen leerkracht is.

De donaties die ik heb gekregen zullen hier ook in fotos beeld krijgen. Voor ieder die nog een donatie wil doen: 8449675 tav K.J. van Dijk, omschrijving: Bonniepeople donatie. Ik zal dit gebruiken voor materialen op het project en andere benodigdheden voor mijn klas. Je zult echt zien wat er met je geld wordt gedaan via deze weblog.

Lieve mensen, ik hou heel veel van jullie (in het Afrikaans: Ek het jou lief). Ik hoop dat jullie genieten en wat hebben aan mijn weblog.

Kevin

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2013

Een geweldige belevenis!!! Ma aan het woord..

14 December 2012

Tjoeke Tjoeke Tjoeke TUUUUUUUUUUUTUUUUUUUTT

16 November 2012

Van boze mannen tot gillende banden/'vrouwen'

31 Oktober 2012

!Lekker!

24 September 2012

Settled, ziek, happy, heftig, beautifull
Kevin

Leuke, gekke, sociale, reisgrage, zorgzame, nog geen kwarteeuw oude jongen uit Utrecht..

Actief sinds 21 Nov. 2006
Verslag gelezen: 2833
Totaal aantal bezoekers 45795

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 27 Januari 2013

Zuid-Afrika, 5 maanden een ander leven leiden

05 Februari 2007 - 23 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: