Een geweldige belevenis!!! Ma aan het woord.. - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Kevin Dijk - WaarBenJij.nu Een geweldige belevenis!!! Ma aan het woord.. - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Kevin Dijk - WaarBenJij.nu

Een geweldige belevenis!!! Ma aan het woord..

Door: Marjolein van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Kevin

18 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Stormsrivier

Kevin, Tessa en ik zijn onze vakantie gestart in Kaapstad op 3 januari. We hebben een auto gehuurd en zijn inmiddels 2 weken op pad en hebben ongeveer 2500 km op de teller staan. De hostels die we op advies van Kevin van te voren geboekt hebben zijn geweldig en de een nog gezelliger en mooier als de ander. Het klimaat is hier verrukkelijk, tussen de 20 en 35 graden C.

Het eten is hier heerlijk en spotgoedkoop, vandaar dat we bijna dagelijks uit eten gaan. Het drukke zomerseizoen is voorbij dus het is overal heerlijk rustig.

De eerste 4 dagen heeft Kevin ons Kaapstad laten zien. We zijn naar de zonsondergang gaan kijken, we hebben de tafelberg op en afgewandeld. Behoorlijk last gehad van spierpijn, maar ach dat hadden we er wel voor over. Prachtige tocht met mooie views. We hebben met de auto het schiereiland Peninsula bekeken. We zijn naar Kaap de Goede Hoop (geschiedenis!)en Cape Point geweest en hebben daar de bavianen (tessa heeft gelijk vrienden gemaakt, tot dat ze ruzie gingen maken..) en struisvogels gezien. Prachtige kustlijn. We zijn naar een braai geweest bij de locals; Mzoli's met de vrienden van Kevin; heel gaaf. (noot van de kinderen: Moeders ging helemaal los! Lekker meedoen zei ze, dat heeft ze zeker gedaan! Twee trotse kinderen hebben er lekker een feestje van gemaakt met Marie-jolene (Mams naam a la france). Ook was Braai (het aapje dat ZuidAfrika rondreist) weer terecht gekomen. Hij was 'ontvoerd' door vrienden van Kevin, maar weer terecht (zie fotos), hot item dat aapje..

Op de eerste maandag zijn we van Kaapstad naar Cape Agulhas gereden (zuidelijkste puntje van Afrika) via het prachtige Hermanus. Ons eigen appartementje met uitzicht op de vuurtoren en wederom prachtige woeste golven en mooie stranden. Vanuit Cape Agulhas naar Swellendam waar we naar de Fairy Farm zijn geweest (elvenboerderij). Heel sprookjesachtig. Via Mosselbaai door naar Knysna, waar we onze eerste Afrikaanse braai hebben genuttigd, heerlijk. In het hostel hebben we kennis gemaakt met een gids die ons de volgende dag in een township heeft rondgeleid. We hebben de mensen en kinderen in het township gezien en gesproken. Tevens naar de rastaferians geweest, een sympatieke kleine gemeenschap binnen het township. De wiet groeide daar werkelijk naast de deurpost en de meeste rasta mannen waren behoorlijk stoned. Also a way of life. (moeders kreeg ook nog een jointje aangeboden, maar afgewezen, not my way of life). Van Knysna naar Plettenburg Bay, waar we het Robberg eiland hebben bezocht. Hier hebben we gelogeerd bij Stone Cottage, Annie was onze gastvrouw, wat een geweldig hostel, werkelijk de mooiste van allemaal. Prachtig ingericht met een geweldig uitzicht op de zee, jacuzzie, een paradijs, Tessa wil hier wel naar toe op huwelijksreis! Ook dit was weer een ware belevenis, prachtige zandstranden met woeste hoge golven en een grote zeehondenkolonie (vandaar de naam robbberg). We hebben daar een uur gelegen om naar deze prachtige natuur te kijken en heel veel foto's en filmpjes gemaakt. Tussen door zijn we ook naar een game resort wildpark geweest; bottelierskop, olifanten, leeuwen, diverse soorten antilopes etc. gezien. We hadden een grappige chauffeur die ons door het park heeft gereden.

Vanuit Plettenburg Bay zijn we naar de Tsitsikammapark gereden waar we de boomkronen tocht hebben gedaan. Heel spectaculair om aangelijnd en met helm van boomtop tot boomtop te roetsen. (stoer trio!) Heel gaaf. Toen de reis verder vervolgd naar Addo/Kirkwood daar zijn we het Addo elephantpark in geweest, en heel veel uiteraard olifanten gespot en heel veel andere wilde dieren. In eigen auto konden we de dieren gaan spotten. 1 olifant gevolgd en begon met ons een spelletje te spelen. Later nog een olifant (een behoorlijk grote guy) die ons tegemoet kwam lopen. Ons autootje stelde niet veel voor naast deze gigant. Toch een beetje griezelig als zo'n geweldig groot beest even langs je auto komt wanden. Maar wel een geweldige ervaring. Ook nog een groep olifanten gezien met jonge kalfjes. Heel bijzonder.

In Addo/Kirkwood op een prachtige boerderij gelogeerd aan een rivier waar we gekanoed hebben, geweldig. Heel veel prachtige vogels gezien. Heerlijk gegeten in Kirkwood bij de Look Out een super goed restaurant met een prachtig uitzicht over de citruswijngaarden. Heerlijk gegeten en gedronken met z'n drietjes voor 300 Rand (30 euro). Vanuit Addo/Kirkwoord gaan we weer richting Kaapstad rijden. Eerst naar Tsitsikamma National Park om daar nog een mooie natuurwandeling te doen. Daarna gaan we via George naar Oudtshoorn om de struisvogelboerderijen te bezoeken en de Cango Caves, prachtige grotten. Via de Swartpasroute gaan we naar Bonnievale om te bekijken en de mensen te ontmoeten waar Kevin de afgelopen maanden gewerkt heeft. Heel geweldig! En wellicht het geld overhandigen wat de jeugdige schaatsers van de HSSV bij elkaar geschaatst hebben. Daarna de wijngaarden Stellenbosch/franshoek bezoeken, schijnt ook geweldig mooi te zijn. De laatste 2 dagen verblijven we weer in Kaapstad en zullen op donderdag 24 januari 's avonds weer terugvliegen naar Nederland (Tessa en ik komen vrijdagochtend 25ste aan, Kevin zaterdag 26ste 1240). Zuid Afrika is een prachtig land met heel vriendelijke en gastvrije mensen. Ik kan nu begrijpen dat Kevin hier weer terug wil komen. Het is een onvergetelijke reis en heel bijzonder om met Kevin en Tessa deze reis te mogen beleven. In een woord fantastisch!! We genieten met volle teugen en hebben nog een mooi week voor de boeg.

Marcel en Roy we moeten nog een keer gaan en dan moeten jullie ook mee er is zoveel te zien en te beleven.

• 18 Januari 2013 - 22:46

Marcel:

Leuk reisverslag en dan te bedenken dat er ook nog meer dan 1000 foto's zijn. Geniet nog even van het ritme en de zon en het mooie leven.. Nederland wacht wel...
    Love you
    Marcel

• 25 Januari 2013 - 02:43

Birger:

Wat een te gekke familie zijn jullie. Bijzonder dat je dit samen kunt doen. Je hebt het gelezen Mars, volgende keer hang je ook aan het liaan, woohoewoo...

• 20 April 2013 - 03:15

Tamas:

yo mate, nice trip.
    we met in lolipop today, but couldn't find u on facebook. are u around?:)
    t

• 22 April 2013 - 11:29

Kevin:

Hey how are you mister world traveller! 0616594040/Kevinvdijk @ facebook

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stormsrivier

Zuid-Afrika, 5 maanden een ander leven leiden

Ek gaan 4 maande les gee in 'n klein dorpie 2,5 uur inland van Kaapstad vandaan. In januari komen mijn zusje en moeder en gaan we de rest van het prachtige land ontdekken.

Dan denk ik aan:
- Liaanzwaaien, ik als Tarzan, mn moeder als Jane en mn zussie als een aapie.
- Helemaal los in het uitgaansleven met >moeder< en zuslief
- Heel vroeg opstaan. Zuslief en ik liggen nog in diepe roes in ons hutje lepeltje lepeltje met een aap. Moeder die even ontbijt is gaan plukken op de rug van onze olifantenvriend. Timo en pumbo (van lion king) zingen ons wakker met 'Hakuna matata'..

Je zult het hier allemaal lezen. De eerste 4 maanden natuurlijk wat ik allemaal meemaak op het project 'Bonniepeople' in Bonnievale. Waar ik een eigen klasje krijg en les ga geven. Naast het voeden, vermaken, begeleiden en liefde geven van de kinderen die uit erbarmelijke situaties komen. Denk aan alcoholverslaafde ouders, overleden, veel broers en zussen, krotten, slechte hygiene/eten/voorzieningen, veel ziektes. Ik ga hier zoveel Willen doen, maar ik moet gewoon accepteren dat mijn aanwezigheid het belangrijkste is. Hoe graag ik het ook zou willen, ik ben niet in staat om een grote verandering in gang te zetten. Ik ben een kleine schakel/momentopname: op dat moment geef ik kinderen een lach op hun gezicht. En ik kan ze misschien wat meegeven dat iets in gang zet of waardoor kinderen uit bepaalde situaties blijven (drugs/stelen/sex etc).

Ik hoop dat ik andere leerkrachten kan laten zien wat daar de stand van zaken is. En ik hoop dat ik de lessen die ik daar leer over kan brengen via deze weblog. Zodat jullie daar ook wat aan hebben, ook ieder ander die geen leerkracht is.

De donaties die ik heb gekregen zullen hier ook in fotos beeld krijgen. Voor ieder die nog een donatie wil doen: 8449675 tav K.J. van Dijk, omschrijving: Bonniepeople donatie. Ik zal dit gebruiken voor materialen op het project en andere benodigdheden voor mijn klas. Je zult echt zien wat er met je geld wordt gedaan via deze weblog.

Lieve mensen, ik hou heel veel van jullie (in het Afrikaans: Ek het jou lief). Ik hoop dat jullie genieten en wat hebben aan mijn weblog.

Kevin